Badania wskazują, że osiem na dziesięciu dorosłych Polaków kupuje alkohol. Trzech na czterech konsumentów najczęściej pije piwo. W ramach prezentu najchętniej wręczane są wino, whisky i inne trunki wysokoprocentowe.

Na własny użytek

Wybór alkoholu uzależniony jest od okazji, podczas której będzie spożywany. Na własny użytek
konsumenci najchętniej kupują piwo, wino i czystą wódkę. Wśród nich największą popularnością
zdecydowanie cieszy się piwo (58,4%). Popularność tego trunku wynika z jego przystępnej ceny oraz
dość niskiej zawartości alkoholu. Miłośnicy piwa doceniają również małe, regionalne browary – to
element piwnej rewolucji, jaka trwa od dobrych kilku lat.

Na imprezę

Podczas spotkań towarzyskich na stole najczęściej pojawia się wódka czysta (25,9%), rzadziej wino
(17,5%). Podczas biesiadowania w większym gronie piwo zajmuje dopiero trzecie miejsce (15%).
Największą popularnością wśród konsumentów cieszą się znane z reklam marki.

Na prezent

Na spotkaniach towarzyskich popularną formą prezentu jest alkohol. Taki zakup deklaruje blisko 22%
konsumentów. Napoje alkoholowe są jeszcze popularniejsze w przypadku spotkań biznesowych – na
taki wybór decyduje się co trzeci badany (32%).
Rodzaj trunku różni się od charakteru spotkania. Na imprezy w gronie rodzinnym i wśród znajomych
respondenci kupują wino i wódkę (29,8%), z kolei na poważniejsze okazje, także biznesowe,
wybierają whisky (57,3%).

Czy płeć wpływa na wybór?

Mężczyźni kupują alkohol częściej niż kobiety. Najchętniej sięgają po piwo (82%) i trunki
wysokoprocentowe. Kobiety zdecydowanie bardziej preferują wino (46%) niż piwo (30%). Mężczyźni
lubią złocisty napój bez względu na wiek, przy czym w kategorii wiekowej 45+ można zaobserwować
również zamiłowanie do zdecydowanie mocniejszych alkoholi.

Źródło danych statystycznych: Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research (2018)